Maken verslag bovenbouw
Zoals je waarschijnlijk weet, moet je
voor het onderdeel literatuur bij Nederlands een literatuurdossier
bijhouden. In klas 4 begin je met dit dossier en het wordt afgerond
in het examenjaar.
Aangezien je het dossier dus meeneemt naar het volgende leerjaar
is het van groot belang dat je vanaf het begin, alles goed bijhoudt.
Het dossier dient om zicht op jouw literaire ontwikkeling te krijgen,
zowel door jezelf als door de docent.
Voor havo geldt dat er aan het eind van de vijfde klas
acht literaire boeken gelezen zijn. Het moeten oorspronkelijk
Nederlandstalige boeken zijn: dus geen vertalingen uit andere
talen. Eén van die acht titels moet een gedichtenbundel
zijn. De werken moeten besproken worden in het literatuurdossier.
Voor het vwo geldt
dat er aan het eind van de zesde klas tenminste twaalf oorspronkelijk
in het Nederlands geschreven werken gelezen zijn, waaronder drie
van vóór 1880, één toneelstuk en één
poëziebundel. De werken moeten besproken worden in het literatuurdossier.
Voor vwo- leerlingen geldt bovendien, dat zij een overzicht kunnen
geven van de hoofdlijnen van de geschiedenis van de literatuur
en dat zij de gelezen werken kunnen plaatsen in cultuurhistorisch
perspectief.
De indeling van
het literatuurdossier is:
Een literatuurdossier bestaat uit een aantal
onderdelen
Overzichtsformulier
Aan het begin van klas vier krijg je van je
docent een formulier waarop je de titel en auteur van het door
jouw gelezen literaire werk noteert. Dit overzichtsformulier blijft
alle jaren in het dossier. Voor jou is het handig te controleren
of je op schema bent en de docent kan zo bijhouden welke boeken
je gelezen hebt en of het desbetreffende leesverslag naar behoren
is.
Leesautobiografie
In de leesautobiografie
beschrijf je je ontwikkeling als lezer tot nu toe. In je leesautobiografie
ga je in op (een aantal) van de onderstaande aspecten. Werk de
onderstaande vragen uit tot een duidelijk gestructureerd verslag.
De omvang van het verslag is vier kantjes A4.
- Welke boeken vond je
prachtig toen je nog op de basisschool zat? Noteer schrijvers
en titels als je die nog weet. Waar gingen die boeken over en
waarom spraken die boeken je aan?
- Welke boeken vond je
minder leuk toen je op de basisschool zat en waarom?
- Welke eigenschappen van
verhalen vond je op de basisschool en in de onderbouw van het
voortgezet onderwijs belangrijk en nu niet meer?
- Welke eigenschappen van
verhalen vond je op de basisschool en in de onderbouw van het
voortgezet onderwijs belangrijk en nu nog steeds?
- Welke boeken heb je tot
nu toe in het voortgezet onderwijs met heel veel plezier en
interesse gelezen? Noteer ook hier namen van schrijvers en titels
als je die nog weet. Waar gingen die boeken over en waarom vond
je die boeken mooi of interessant? Leg dit voor jezelf zo goed
mogelijk uit.
- Welke boeken spraken
je niet aan? Leg dit ook zo goed mogelijk uit.
- Doordat je ouder bent
geworden en met veel soorten teksten in aanraking bent gekomen,
is je smaak in de loop der jaren veranderd. Beschrijf in welk(e)
opzicht(en) je smaak is veranderd.
- Noteer wat voor soort
boeken je momenteel graag leest en waarom je nu leest. Beschrijf
dus je huidige smaak.
- Wat voor soort boeken
denk je in de komende tijd te gaan lezen? Wat voor boeken trekken
je en waarom?
- Denk je dat je smaak
in de komende jaren zal veranderen? Waarom wel/niet?
Leesverslag
Dit is het grootste onderdeel van je
dossier.
Beschrijven
- Volledige en juiste
titelbeschrijving (Titel, eventueel ondertitel, auteur, druk,
jaar van uitgave, plaats, uitgever)
- Korte motivatie van
je boekkeuze:
- Waarom koos je juist dit boek?
- Heb je meer van deze auteur gelezen, werd het boek je aangeraden
door een klasgenoot of
?
-
.
Je beschrijft je motivatie in een paar regels.
- Samenvatting van de
inhoud
Het maken van een goede samenvatting is erg belangrijk. Door
het lezen van een samenvatting moet je een boek dat je één
of twee jaar geleden gelezen hebt, weer goed voor de geest
kunnen halen. Je mag samenvattingen van internet of uit uittrekselboeken
gebruiken, maar let daarbij wel op dat je een goede samenvatting
kiest. Met name de kwaliteit van internetverslagen is niet
altijd betrouwbaar.
- Eerste persoonlijke
reactie.
Nadat je het boek gelezen hebt, geef je in enkele zinnen weer
wat je van het boek vindt. Je gebruikt daarbij een aantal
beoordelingswoorden die je wel kort toelicht. Een uitgebreidere
reactie geef je pas bij het "evalueren."
Verdiepen
In dit onderdeel ga je je verdiepen. Dit houdt in dat je een
gedetailleerde beschrijving maakt van je leeservaring en dat
doe je aan de hand van vijf verhaalaspecten. Het is de bedoeling
dat je van elk onderdeel twee of drie vragen beantwoordt.
[overzicht
alle vragen]
1. Onderwerp
2. Gebeurtenissen
3. Personages
4. Opbouw
5. Taalgebruik
Evalueren
Je hebt nadat je het boek gelezen hebt, een aantal vragen beantwoord,
opdrachten gemaakt. Voordat je nu je eindoordeel over het boek
geeft, zoek je secundaire literatuur over je boek. Je kunt hier
bijvoorbeeld denken aan een recensie, achtergrondartikel of
een inleiding. Je maakt een kopie van het secundair artikel
en stopt dat in je leesverslag.
Zoek je een recensie, wat in de meeste gevallen gebeurt, dan
kunnen wij je helpen. In het computerlokaal vind je bij het
vak Nederlands, het programma "Literom" en dat bevat
duizenden recensies.
Wat moet je nu met die secundaire literatuur doen? Je probeert
de mening van de recensent en zijn argumenten eruit te halen
en daar reageer je op. Ben je het eens met wat er geschreven
wordt? Waarom wel of niet? Ben je door het lezen van de recensie
anders over het boek gaan denken? Leverde de recensie je extra
informatie om het boek beter te kunnen gebruiken? Bestaat je
secundaire literatuur bij een bepaald boek uit een informatief
artikel, maak dan een overzicht van de belangrijkste informatie.
Balansverslag
- Wat heb je in de afgelopen
periode geleerd van het lezen van literatuur?
- Is je manier van lezen
de afgelopen periode veranderd? Zo ja, beschrijf die verandering.
- Wat heb je afgelopen
periode met plezier gelezen en wat vond je de afgelopen periode
niet leuk om te lezen? Beschrijf waarom je iets wel of niet
met plezier gelezen hebt.
- Heb je de afgelopen periode
een favoriet onderwerp ontdekt? Welk?
- Heb je de afgelopen periode
een favoriete auteur ontdekt? Wie?
- Wat is je huidige favoriete
boek en waarom?
- Ben je de afgelopen periode
een bepaald genre gaan waarderen? Welk genre?
- Herlees je leesautobiografie
en geef aan of je persoonlijk leessmaak is veranderd of niet.
Ben je andere boeken / schrijvers / genres gaan waarderen?
Bibliografie
De bibliografie ziet er
als volgt uit:
- Lijst van primaire en
secundaire werken.
- HAVO: chronologisch op
jaar van eerste druk.
- VWO: chronologisch en
met periodeaanduiding. De periodeaanduiding wordt als volgt
aangegeven: "Middeleeuwen", "zestiende en zeventiende
eeuw", "achttiende eeuw", "negentiende eeuw
tot 1880", "Fin de siècle 1880-1900",
"periode 1900-1940", "periode 1940-heden".
- Een complete titelbeschrijving.
Dit houdt in dat de naam van de auteur, de titel van het boek,
een eventuele ondertitel, plaatsnaam, jaar van verschijning
en druk.
Voorbeeld: Remco Campert, Alle bundels gedichten, Amsterdam
1979 (tweede druk)